Is het je ooit opgevallen dat als je een kamer binnenloopt met rommelige planken en vuile vaat op het aanrecht, je je rommelig en ongeorganiseerd voelt? Dat komt omdat we beïnvloed zijn door wat we zien. Dit fenomeen in de toegepaste neuromarketing heet priming. Priming kan mensen op zowel positieve als negatieve manieren beïnvloeden. Bijvoorbeeld, als we iets als schoon zien, voelen we ons meer georganiseerd, terwijl we ons minder gelukkig of zelfverzekerd voelen als we iets als lelijk zien. Het goede nieuws is dat het mogelijk is om priming in uw voordeel te gebruiken! Om meer te leren over hoe dit te doen, lees verder…
Wat is primeren?
Priming is het proces waarbij iemand wordt blootgesteld aan een stimulus die misschien niet relevant is, maar wel zijn reactie beïnvloedt. Als u bijvoorbeeld op zoek bent naar nieuwe schoenen, ziet u langs de kant van de weg een advertentie van een winkel. Als je de schoenenwinkel binnenloopt, is alles gerangschikt op maat, zodat het makkelijker is om te vinden wat je zoekt. De winkel kan deze advertentie aan de kant van de weg hebben gezet omdat ze weten dat veel mensen er na het zien van de advertentie heen zullen gaan en meer artikelen zullen kopen, waaronder schoenen.
De kracht van priming
Priming is het blootstellen van iemand aan bepaalde stimuli, hetzij door een beeld of een woord, zodat hij andere stimuli in een ander licht gaat zien. Bijvoorbeeld, je zou de kleur roze kunnen associëren met zachtheid. Deze associatie zou het gevolg zijn van het feit dat toen u jonger was, uw ouders veel roze gebruikten bij het inrichten van uw slaapkamer.
Psychologen hebben ontdekt dat priming zowel positieve als negatieve effecten kan hebben op mensen, afhankelijk van waar ze van tevoren aan zijn blootgesteld. Als iemand bijvoorbeeld iets lelijks te zien kreeg voordat hij iets moois zag, zou hij de schoonheid minder waarnemen dan iemand die niet van tevoren aan iets lelijks was blootgesteld. Evenzo, als iemand iets schoons te zien krijgt voordat hij iets vies te zien krijgt, zal hij de viezigheid meer zien dan iemand die van tevoren niet aan iets schoons is blootgesteld.
De kracht van priming kan ten goede worden gebruikt door marketeers bij het produceren van advertenties of het ontwerpen van producten met esthetische kwaliteiten in het achterhoofd. Door de stemming van een individu via zijn zintuigen vooraf te stimuleren met aangename stimuli, kan marketing effectiever zijn in het bereiken van zijn doel – de consument een gelukkig of zeker gevoel geven over het kopen van een product of dienst!
Hoe kunt u priming in uw voordeel gebruiken?
Het is mogelijk om priming in je voordeel te gebruiken. Als je bijvoorbeeld probeert om in vorm te komen, is het belangrijk om je te omringen met gezond voedsel, dat je zal aanmoedigen om gezond te eten. Aan de andere kant, als je probeert niet te veel te eten, moet je alle junkfood uit je huis wegsnijden zodat het niet constant in het zicht is.
Er zijn veel manieren waarop priming ons kan helpen in ons dagelijks leven. Priming kan ons zelfs helpen als we worstelen met zelftwijfel of als we motivatie nodig hebben. Wanneer mensen met een gebrek aan zelfvertrouwen bijvoorbeeld een kamer vol zelfverzekerde mensen binnenlopen, voelen ze zich meestal zelfverzekerder! Dit komt omdat ze beïnvloed worden door het zelfvertrouwen van anderen en hun eigen zelfvertrouwen verbetert ook. Je kunt priming ook gebruiken voor motivatie door jezelf te omringen met beelden van mensen die op jou lijken en succes hebben in hun leven. Deze beelden kunnen je gemotiveerd doen voelen over je eigen leven en wat je voor jezelf wilt!
Conclusie
Priming is een psychologisch fenomeen dat invloed kan hebben op de manier waarop we opslaan. Is het je ooit opgevallen dat als je een kamer binnenloopt met rommelige planken en vuile vaat op het aanrecht, je je rommelig en ongeorganiseerd voelt? Dat komt omdat we beïnvloed worden door wat we zien. Dit fenomeen heet priming. Priming kan mensen op zowel positieve als negatieve manieren beïnvloeden. Als we bijvoorbeeld iets als schoon zien, voelen we ons meer georganiseerd, terwijl we ons minder gelukkig of zelfverzekerd voelen als we iets als lelijk zien. Het goede nieuws is dat het mogelijk is om priming in uw voordeel te gebruiken! Om meer te leren over hoe dit te doen, lees verder op sprekerchantal.nl.